DOBRE PRAKTYKI

Projektami webowymi zajmujemy się od przeszło ośmiu lat. Oznacza to, że posiadamy doświadczenie nie tylko związane z ich realizacją, ale też doskonale rozumiemy potrzeby Klienta. Wiemy, z jakimi wyzwaniami musimy się wspólnie zmierzyć. I to, niestety w większości przypadków, zanim dokonamy analizy przedwdrożeniowej projektu.

ZAPYTANIE OFERTOWE

Większość z nich rozpoczyna się zwykle od słów "chciałabym/chciałbym coś takiego jak..." I tu najczęściej Klient podaje nazwę znanego portalu, sklepu internetowego czy strony korporacyjnej. Niestety, niewielu Klientów zdaje sobie sprawę, że cała specyfika działania serwisu nie tkwi w stronie frontendowej, która jest widoczna dla każdego użytkownika. Sedno tkwi w szczegółach wnętrza serwisu oraz specyfice jego działania.

Dobre praktyki - analiza systemu informtycznego

BRIEF - UPROSZCZONA SPECYFIKACJA

W praktyce oznacza choćby uproszczoną listę funkcjonalności, jakie ma realizować dany system czy strona internetowa. Nieważne, czy jest to system CMS typu WordPress, czy rozbudowany CRM lub ERP. Zawsze pojawiają się nietypowe wymagania, które Klient chciałby realizować za pomocą panelu administracyjnego. Uproszczona lista wymagań jest podstawą do dalszych rozmów oraz analizy przedwdrożeniowej.

W sytuacji idealnej Klient samodzielnie przeprowadza analizę przedwdrożeniową i posiada specyfikację wymagań z podziałem na elementy funkcjonalne oraz niefunkcjonalne. Natomiast w większości przypadków to my przeprowadzamy analizę oraz sporządzamy spis wymagań, które następnie są rozwijane i uszczegółowiane. Uzyskujemy wówczas pełną specyfikację, na podstawie której można ułożyć plan wytwarzania produktu, scenariusze testowe, wdrożenie wersji beta, testy penetracyjne, itp.

KILKA DODATKOWYCH POJĘĆ

DOMENA

Adres / nazwa, pod którą zostanie uruchomiony system lub strona.

UWAGA!  Dobre praktyki to między innymi rejestrowanie domen na dane firmy lub osoby, która jest właścicielem serwisu. Nie zezwalaj na rejestrację z użyciem danych wykonawcy. Firma wytwarzająca projekt może dokonać rejestracji za Ciebie, ale zawsze powinna to zrobić na Twoje dane. Wiele projektów, z jakimi mieliśmy do czynienia, zaczynało się od procedury cesji i szeregu dodatkowych formalności, ponieważ nikt nie był w stanie dostarczyć danych dostępowych. Problem ekstremalnym jest wygaśnięcie domeny i brak dostępu do możliwości jej odnowienia w sytuacji, gdy nie figurujesz jako właściciel.

SERWER

Miejsce, gdzie projekt zostaje wdrożony. Należy pamiętać, że serwery są bardzo różne i należy zwrócić uwagę na kilka szczegółów:

  • Wydajność – innej wydajności potrzebuje nieduży system CRM a innej rozbudowany sklep internetowy z bazą produktów sięgającą np. 100 tyś pozycji.
  • Skalowalność – np. przestrzeni.
  • Lista dostępnych usług oraz ograniczenia – choćby w wysyłce maili na 1h.
  • Częstotliwość wykonywanych kopii, dostępność przywracania, itp.

HTTPS (SSL)

SSL to szyfrowanie danych, które obserwujemy podczas logowania się do bankowości internetowej. Obecnie GIODO nakłada wymóg wdrożenia SSL przez każdego administratora bazy danych personalnych. W rezultacie każdy sklep internetowy lub strona zawierająca formularze, powinny posiadać wdrożony certyfikat SSL. Należy tu podkreślić, że certyfikaty są różne i mają odmienny typ walidacji. Podstawą jednak do wdrożenia wiarygodnego certyfikatu jest indywidualny, publiczny adres IP – nie każda serwerownia zapewnia taką usługę i trzeba być tego świadomym, dokonując wyboru serwera.

ZGODNOŚĆ Z LITERĄ PRAWA

Twoja witryna musi być zgodna z obowiązującym prawem, przede wszystkim w zakresie umieszczania prawidłowo napisanych regulaminów czy wdrożenia polityki cookies. Na przestrzeni kilku lat mieliśmy okazję poznać wiele "stowarzyszeń konsumenckich", które wyszukują serwisy działające niezgodnie z obecnymi przepisami. Spotkanie z podobnym  stowarzyszeniem zwykle kończy się ugodą sądową i kosztami rzędu kilku tysięcy złotych. Przykładem może tu być sklep internetowy z błędnym regulaminem oraz brakiem SSL. Jest to idealny materiał dla takiego stowarzyszenia. Klienci często ze względu na dodatkowe koszty rezygnują z wdrożenia certyfikatu lub obsługi prawnej. Natomiast można tu śmiało powiedzieć, że ich brak, jest tak samo ryzykowny, jak jazda samochodem bez ważnego przeglądu.

Dobre praktyki - domena Twojego serwisuPowyższej wymienione "dobre praktyki" nie wyczerpują ostatecznie tematów, które są omawiane przed przystąpieniem do projektu czy w fazie jego realizacji. Natomiast jeśli już na tym etapie pojawiają się kwestie nie w pełni zrozumiałe lub wymagające dodatkowego doprecyzowania, zaufaj nam jako wykonawcy.

Najważniejsze, że znasz już listę podstawowych zagadnień, które każdorazowo należy poruszyć przy budowie serwisu internetowego. Ich znajomość znacznie ułatwi dalsze rozmowy.

Zapraszamy na spotkanie, do rozmowy, do kontaktu. Nasze dane znajdziesz w stopce strony.