Conor.pl

Nasze kompetencje

Tworzymy dla Ciebie bezpieczne i stabilne usługi

• Stabilne systemy dedykowane
• Profesjonalne strony www
• Zarabiające sklepy www
• Skuteczne usługi SEM, SEO

Sprawdź jak wyglądają usługi zadowolonych klientów :

Zostaw kontakt

oddzwonimy / odpiszemy

Tadeusz Rudzik
Dyrektor Zarządzający

Menu strony www

Menu strony www, w tym prostym obszarze strony niewiele można popsuć. A jednak zdarzają się strony, na których można wiele poprawić. Z uwagi na pozycjonowanie i SEO strony internetowej, menu strony www jest jednym z obszarów, który ma istotny wpływ na pozycję produktów i artykułów w wynikach wyszukań.

Menu strony www jest głównym elementem nawigacyjnym. Zadaniem menu jest rozprowadzenie ruchu na stronie www w ściśle określony sposób zaprojektowany przez ciebie.

W tym artykule dowiesz się, jak zaprojektować menu strony internetowej? Krok po kroku opiszę zagadnienia związane z projektowaniem menu oraz jak je zastosować we właściwy sposób. Dowiesz się o znaczeniu i elementach menu strony www, które mają wpływ na pozycję artykułów. Dowiesz się o:

  • Typ menu.
  • Liczba pozycji menu.
  • Czynniki związane z UX.
  • Co to jest hamburger menu?
  • Lokalizacja poszczególnych pozycji menu.

Menu strony www

Nie ma w internecie jednego, najlepszego układu menu strony www dla wszystkich. Tak samo jak wiele jest branż i biznesów, tak samo jest wiele, różnych układów menu na stronie www:

  • Strona firmy IT tworzącej strony internetowej, referencje, wdrożenia.
  • Strony www typu one page, gdzie znajdziesz tylko kilka pozycji menu: o nas, nasze usługi, referencje.
  • Strona internetowa aplikacji SaaS, systemu dedykowanego, gdzie możesz znaleźć taką pozycję w menu głównym jak np. FAQ lub cennik.

To, tylko kilka przykładów z całej gamy różnych typów stron internetowych. Poniżej znajdziesz kilka, istotnych sugestii. Sugestii budowy menu strony www. Bazują one na naszej wiedzy i wieloletnim doświadczeniu w tworzeniu stron internetowych.

Liczba pozycji menu strony www

Menu górne to jedno z kilku miejsc, w których możesz stworzyć pozycje menu. Nie ma nigdzie dokładanej informacji, jaka jest liczba pozycji menu. W naszych doświadczeń wynika, że liczba pozycji menu nie powinna przekraczać siedmiu pozycji.

Dlaczego dokładnie siedem pozycji menu głównego?

Główny powód to wyświetlanie się menu na węższych ekranach. Liczb siedem wynika z rozmieszczenia nazw pozycji menu na jednej, poziomej linii, belce. Tak, aby były one czytelne dla klientów. Większa liczba pozycji zmusza ciebie do ograniczenia długości nazw. W innej sytuacji menu może wyświetlać się w dwóch liniach, co nie jest estetyczne. Znajdziesz na wielu stronach większą liczb pozycji menu. W kolejnych paragrafach opiszę jak możesz sobie poradzić z prezentacją i zarządzaniem większą liczbą treści i materiałów w menu.

Dlaczego masz do dyspozycji sześć lub nawet pięć pozycji menu?

Ponieważ musisz posiadać przynajmniej pozycję menu kontakt lub niekiedy pozycję menu strona główna. Te dwie pozycje menu wlicza się w siedem, o których piszę. Na szczęście coraz większa liczba klientów wie, że klikając na logo strony internetowej kieruje ich na stronę główną. Z tego powodu, masz do dyspozycji szczeć pozycji menu głównego.

Co zrobić w sytuacji, w której posiadasz więcej kategorii, treści niż na sześć pozycji menu?

Masz dwa wyjścia:

  1. Możesz wprowadzić dodatkowe pozycje menu na linii logo strony internetowej.

Dodatkowe pola ponad menu górnym zamieszczasz w sytuacji, w której chcesz wyróżnić, wzmocnić wybrane kategorie. Są to na przykład produkty, istotne dla ciebie.

Wiesz, że z punktu widzenia pozycjonowania pozycja produktu w strukturze strony internetowej ma istotne znaczenie. Im adres url z opisem produktu znajduje się bliżej strony głównej, treść tam zawarta ma bardziej istotne znaczenie dla wyszukiwarek internetowych.

Stąd tak duża istotność zawartości pozycji menu górnego. Wszystkie adresy artykułów są zlokalizowane bardzo blisko adresu domeny. Również klienci od razy, nas każdej stronie widzą wyróżnione i wybrane przez ciebie produkty.

Zaleta dodania kolejnych pozycji menu na wysokości logo firmy jest jedna. Możesz je dowolnie zmieniać, nie zmieniając struktury plików na stronie internetowej. Takiej swobody nie masz dodając produkty do pozycji menu. Wynika to z faktu, że pozycje menu to katalogi.

  1. Możesz rozbudować stopkę o dodatkowe, istotne dla ciebie pozycje menu dolnego.

Masz dużo, różnych materiałów. Rozbuduj pozycje menu stopki. W stopce nie masz żadnych ograniczeń. Możesz zamieścić w stopce wiele, różnych pozycji menu. Wszystkie pozycje znajdą się na stronie głównej. Posiadają wysoką pozycję w strukturze strony www.

Główną wadą pozycji menu w stopce jest ich niska klikalność. Nie licz na to, że klienci szukają w stopce w menu strony www treści, które są dla nich istotne. Tak nie jest i nie będzie. W myśl zasady, nie każ mi myśleć. Klienci oczekują, że informacje dla nich istotne umieścisz w menu górnym. Pozostaw obszar menu stopki na zamieszczenie linków do mniej istotne treści.

Nazwy pozycji menu strony www

Wykorzystaj standardy. Stwórz takie pozycje menu do jakich są przyzwyczajeni klienci. Wykorzystaj nazwę ‘kontakt’. Zapomnij o ‘napisz do nas’ lub ‘skontaktuj się z nami’. Są one mniej zrozumiałe, a do tego dłuższe.

Wykorzystaj nazwy, które są znane wśród twoich klientów. nazwy stosowane w twojej branży. Możesz nazwy bardzo łatwo sprawdzić, odwiedź strony www twoich konkurentów.

Pole kontakt w menu strony www

Pozycja menu kontakt to bardzo istotna pozycja menu. Przyjęło się, że jest to pierwsza pozycja po prawej stronie w belce menu. Jeżeli używasz hamburger menu ‘kontakt’ znajduje się na najniższej pozycji.

Zawartość pozycji menu kontakt nie jest oznaczona. Pełni ona inną funkcje na stronie sklepu internetowego, inną na stronie producenta systemów dedykowanych.

Zawartość pozycji menu kontakt.

Zamieść dużo więcej informacji, niż tylko formularz kontaktowy. Zalecamy, abyś w artykule ‘kontakt’ zamieścił wszystkie dane rejestrowe firmy wraz z NIP’em, KRS, numerem konta bankowego, numerem telefonu, ogólny adres email. Umieszczenie tych publicznie dostępnych danych pokazuje twoją przejrzystość i uczciwość. Pokazanie danych rejestrowych i kontaktowych wpływa pozytywnie na pozycję strony www w wynikach wyszukiwarki. Dodatkowo zmieszczenie formularza kontaktowego pozwala skontaktować się z twoją firmą wszystkim użytkownikom tabletów.

Bardzo istotna jest pozycja menu kontakt na stronach, które sprzedają produkty i usługi. Można powiedzieć, że sklep internetowy lub strona aplikacji SaaS, bez dokładnych, precyzyjnych i aktualnych danych w pozycji menu kontakt skazane są na utratę klientów.

Właściwie niedopuszczalne jest dzisiaj nazwanie pozycji kontakt w inny, bardziej dowolny sposób np. ’bądźmy w kontakcie’.

Pole blog w menu strony www

Na stronach www możesz znaleźć pozycję menu pod nazwą blog, aktualności, wiedza. Wszystkie one mają jedno zadanie. Pozyskać nowych klientów na produkty, które oferujesz na stronie internetowej.

Blog jest narzędziem, które służy do pozyskania nowych klientów na stronę internetową. Nie jest calem sama w sobie.

Blog w górnym menu strony www pokazuje klientom, że strona żyje. Nowe treści tworzą pracownicy firmy, dzieląc się wiedzą i doświadczeniem z klientami.

Na stronie www, którą czytasz ten artykuł znajduje się w kategorii ‘aktualności’. Na innej stronie umieściliśmy słownik w menu stopki.

Pola usług w menu strony www

Twój biznes to tworzenie stron internetowych. Jeżeli oferujesz trzy usługi umieść je jako:

  • Pozycje w menu głównym.
  • Oddzielne pozycje ponad menu głównym.

Pokaż klientom co mogą kupić u ciebie. Taka mocna prezentacja usług firmy ma pozytywny wpływ na pozycjonowanie. Adresy url stron usług znajdują się bardzo blisko strony głównej.

Listuj menu w pozycji menu usługi, jeśli masz ich więcej. Umieść wszystkie usługi w jednej, rozwijanej pozycji menu.

Usługi są najważniejszymi pozycjami menu twojej strony www. zadbaj o to , aby adresu url nie były nigdy zmieniane. Stałe, zlokalizowane blisko strony głównej pozycje usług mają pozytywny wpływ na wyniki ich pozycjonowania.

Pole szukaj w menu strony www

Pole szukaj jest obowiązkowe na stronach sklepów internetowych. Sklep internetowy PrestaShop posiada takie pole wśród swoich podstawowych funkcji.

W przypadku stron internetowych jest różnie. Są strony www, które chcą się pochwalić treściami, które się na nich znajdują. Ale to ma też inne konsekwencje. Pokazujesz wszystkim, również twojej konkurencji zawartość całej twojej strony internetowej. Pokazujesz wszystkich w ilu artykułach zamieściłeś frazę tworzenie stron internetowych.

  • Strony internetowe WordPress w większości wypadków nie posiadają pola szukaj.
  • Strony internetowe Joomla! mają wbudowany mechanizm szukaj. Jednak na większości z nich nie znajdziesz pola szukaj.

Najczęściej pole szukaj nie znajduje się w menu głównym. Znajdziesz je na poziome logo strony www. Przeważnie w prawym rogu.

Pozycja menu strona główna w menu strony www

Tyle samo znajdziesz zwolenników, co przeciwników tworzenia pozycji menu głównego w postaci linku do strony głównej. Standardem stron www jest fakt, że klikając na logo trafiasz na stronę główną. Po co, jeszcze jeden link do tego samego miejsca, który automatycznie ‘zabiera’ tak cenne miejsce na belce linii głównego menu.

Warto stosować przycisk ‘strona główna’ w menu w sytuacji, w której layout strony niestandardowo zaprojektowany. Jest tak zaprojektowany, że trudno umieścić link do strony głównej klikając jej logo.

Forma menu strony www

Trzy zagadnienia powinieneś wziąć pod uwagę projektując menu strony www:

  • Atrakcyjność menu dla klientów.
  • Standardy projektowania stron www.
  • Uzyskanie wysokiej pozycji w wynikach wyszukiwarek.

Jedno rozwiązanie spełnia te trzy kryteria. To menu strony www w formie tekstu na atrakcyjnym tle. Istotne jest abyś nie stosował obrazów jako pozycje menu. Ponieważ obrazy nie są czytelne dla wyszukiwarek internetowych. Wyszukiwarki internetowe potrzebują tekstów, które mogą ‘przeczytać’.

Format menu strony www

Format menu strony www powinien jednoznacznie się wyróżniać na niej. Wykorzystaj kolory wyróżniające się od grafik i tła. Mało wyróżniające się menu powoduje utratę cennego ruchu, na którym powinno ci zależeć. Klienci mający problem z miejscami, w które mogą kliknąć czują się zagubieni.

Pokaż klientom, w którym miejscu się znajdują. Wyróżnij pozycję menu, którą klient wybrał. Dodaj breadcrumbs. Szczególnie w sytuacji, w której posiadasz bardzo rozbudowaną stronę internetową. Zaprojektuj menu tak, aby poruszanie się na stronie www było łatwe, jak to tylko możliwe.

Położenie menu strony www

Obecnie, w dobie RWD standardem jest pozimowe menu. Menu jest zlokalizowane poniżej logo strony www. Bardzo rzadko, na starszych stronach internetowych spotyka się pionowe menu główne. Nosi ono nazwę sitebar. Menu sitebar posiada jedną bardzo istotną zaletę, pozwala umieścić dużo większą liczbę pozycji menu niż tylko siedem.

Obecnie poziome menu jest standardem z racji popularności klientów korzystających z urządzeń mobilnych. To możliwości wyświetlania pozycji menu w postaci hamburger menu przyczyniły się do popularności menu poziomego.

Kolejność pozycji menu strony www

W kilku innych punktach poruszyłem już ten temat. Tutaj znajdziesz wszystkie informacje w jednym punkcie.

Liczą się tylko dwie pozycje i pozostałe:

  • Pierwsza pozycja od lewej. Jeżeli chcesz lub musisz posiadać umieść tam pozycję ‘strona główna’. Jeżeli jej nie posiadasz. Umieść produkty, które oferujesz.
  • Pierwsza pozycja od prawej. Pozycja menu ‘kontakt’. To jest standard i ten standard należy stosować.
  • Pozostałe, środkowe pozycje menu strony www. Przyjęło się, że licząc od lewej do prawej, kolejne pozycje menu są coraz mniej istotne. Jeżeli masz pozycje menu ‘blog’. Umieść ją zaraz na lewo od pozycji ‘kontakt’.

Pozycje menu posiadają jedne, stałe pozycje bez względu na miejsce w którym znajduje się klient.

Hamburger menu strony www

Umieszczenie hamburger menu właściwie na stronach mobilnych jest już standardem. Hamburger menu ‘wzięło’ swoją nazwę od graficznego jego przedstawienia. Są to trzy poziome kreski. Patrząc z boku, kanapka hamburger.

Na wielu stronach, na których grafika, film ma bardzo istotne znaczenie również stosuje się hamburger menu. Wynika to z chęci zachowania przekazu w postaci grafiki.

Hamburger menu zaprojektował Norman Cox. N początku lat 80-tych XX wieku Norman Cox (Norman Cox prowadził wtedy firmę projektową Cox&Hall) zaprojektował hamburger menu dla firmy Xerox. Norman Cox zaprojektował hamburger menu, nie jako symbol wzięty z kanapki. Xerox oczekiwał, że symbol będzie prosty jak znak drogowy. Projektując okna aplikacji symbol trzech poziomych linii, hamburger menu wyglądał jak umieszczony otwór wentylacyjny w ścianie. Dopiero 30 lat po jego zaprojektowaniu, w 2010 roku symbol zyskał powszechne zastosowanie. Jako symbol menu na urządzeniach mobilnych.

Menu strony www

Czego nie umieszczać w menu strony www

Aby się tego dowiedzieć musi minąć trochę czasu. Musisz sprawdzić wyniki w Google Analytics jakie strony są najczęściej i najrzadziej klikane. Statystyki pokazują odpowiedź. W menu głównym umieszczaj link do strony, które czyta bardzo duża liczba twoich klientów. W takiej sytuacji promujesz najczęściej czytane artykuły. Wykorzystujesz moc linku ze strony głównej do treści bardzo popularnych.

Usługi Conor Warszawa