Cechy dobrej strony www WordPress

Posiadasz stronę www. Od jakiegoś czasu jest ona widoczna w internecie. Użytkownicy odwiedzają ja chcąc zapoznać się z treściami, które publikujesz. To, czym ty zarządzasz to treści, które są publikowane na stronie www. To, na czym Ci zależy, to, pragniesz, aby ruch na Twojej stronie www był coraz większy.

Statystyki różnych stron www pokazuj, że współczynnik odrzuceń wynosi od 25 do 70%. Współczynnik odrzuceń to liczba odwiedzających stronę www. Odwiedzających, którzy opuszczają ją po wizycie tylko na jednej podstronie, przez którą na nią trafili. Wielu z użytkowników trafiając na właściwą podstronę, już nie potrzebuje dalej przeglądać całego serwisu www. Wielu z nich nigdy jednak nie wraca. Nie wraca, ponieważ treści, układ graficzny sposób prezentacji informacji jest dla nich nieatrakcyjny.

Zanim przejdę do opisu poszczególnych punktów znajdź odpowiedzi na kilka pytań:

  • Czy Twoja strona www wzbudza zaufanie?
  • Czy firma, która markuje stronę www jest godna zaufania?
  • Czy przeglądając stronę www czujesz się odpowiednio potraktowany?
  • Czy jesteś w miejscu, które poleciłbyś znajomemu?

Powyższe pytania zadaje sobie, nawet nieświadomie, każda osoba, która odwiedza Twoja stronę www. Niekiedy wystarczy kilka pierwszych sekund, aby uzyskać oczekiwany efekt.

Poniżej w kilku punktach przedstawiam cechy dobrej strony www. Wymieniem poniżej tylko kilka cech dobrej strony www.

Nazwa domeny – w wielu wypadkach masz to już za sobą. Wybrałeś nazwę firmy, a Twoja nazwa strony www powinna być taka sama. Tak, masz rację, ale Twoja firma ma również produkty. Zastanów się czy dla każdego z kilku, najbardziej istotnych produktów dla Twojej firmy nie chciałbyś mieć oddzielnej strony www. Czy takie rozwiązanie, w którym tworzysz dedykowane strony www przyniesie Ci korzyści biznesowe? Oczywiście, jeżeli posiadasz bardzo małe i ograniczone zasoby, a Twoja główna strona www była aktualizowana ostatni raz pół roku temu, nie ma takiej potrzeby. Ale w sytuacji, w której masz zasoby i możliwości warto abyś tak propozycje rozważył. Wracając do punktu nazwa domeny, powinna być krótka, charakterystyczna. Sprawdź, kto na świecie posiada Twoja domenę z inną końcówką. Ja zawsze sprawdzam serwisy Ebay oraz Amazon i Alibaba. Dobrze abyś sprawdził czy nazwa domeny, którą zamierzasz zarejestrować nie jest nazwą produktu, z którym nie chciałbyś być kojarzony. Jeżeli Twoja domena to skrót literowy, sprawdź w wiki w różnych krajach, co ten skrót oznacza.

Czytelny układ – zapoznaj się ze skrótem UX, czyli doświadczenie klienta. Doświadczenia ma obecnie kluczowe znaczenie i wpływ na sukces lub porażkę Twojej strony www. Stwórz:

  • Układ dokumentów w formie katalogów, folderów i plików
  • Widok strony głównej
  • Widoki artykułów
  • Widoki stron produktów
  • Widok górnego menu
  • Widok dolnego menu

Pamiętaj również, że im mniej różnego rodzaju widoków tym lepiej i taniej. Stworzenie struktury logicznej strony www jest bardzo istotne. Ma wpływ na pozycjonowanie strony w Google. Jest to związane z faktem, że dodając artykuły do strony www, WordPress nadaje artykułom linki zależnie od miejsca, w którym się znajdują. WordPress na tej podstawie tworzy się unikalny link do podstrony z artykułem. Google indeksuje nie tylko treść strony www, ale również ścieżkę, link do niej prowadzący. W przyszłości, jeżeli zmienisz układ logiczny artykułów i lokalizację dokumentu w strukturze strony www, Google będzie musiał jeszcze raz przeindeksować stronę www. Ponowna indeksacja strony www może mieć istotny wpływ na jej pozycję w wynikach wyszukiwania. Możesz stracić wysoką pozycję w wynikach wyszukiwania, na której bardzo Ci zależało.

Informacje o firmie – użytkownicy widzą Twoja stronę www, w większości wypadków nie znają Twojej firmy. Pozwól samej stronie www zbudować obraz Twojej firmy, jako rzetelnej organizacji, udostępnij informacje o swojej firmie. Udostępnij nie tylko nazwę, ale również dane rejestrowe. Buduj wizerunek firmy w internecie. Pamiętaj, że obecnie i tak wszystkie dane o Twojej firmie są dostępne na innych stronach www. Możesz przygotować teksty o wartościach, które są istotne dla Twojej firmy, zasadach współpracy, zasadach relacji międzyludzkich.

Menu – nie ma jednego wzorca menu dla wszystkich. Aby przygotować dobre menu na stronie www, zastanów się, co sprzedajesz, jaką wartość oferujesz użytkownikom, na czym Tobie zależy, co może zainteresować użytkowników, jakich informacji mogą szukać użytkownicy na stronie www. Odpowiadając na te zagadnienia znajdziesz produkty, wartości, które są dla Ciebie istotne. Wiedz jedno, że tworząc menu możesz je dowolnie przedstawić, to znaczy obok przycisków dotyczących kategorii, możesz wyszczególnić poszczególne, istotne dla Ciebie produkty. Menu nie musi być symetryczne, takie same w każdym obszarze. Strona www jest Twoja to Ty decydujesz, w jakiej formie przestawisz treści, które się na niej znajdują. To Ty decydujesz co chcesz wyróżnić umieszczając treść pod przyciskiem menu.

Treści– wyniki czytelnictwa w 2016 [Czytelnictwo Polaków 2016 – raport Biblioteki Narodowej] pokazują jedną informację. W 2016 roku 54% Polaków nie przeczytało tekstu dłuższego niż 3 strony w ciągu całego 2016 roku. Proszę miej to na uwadze pisząc długie treści dla …? [Ja też powinienem wziąć to pod uwagę pisząc ten artykuł]. Tendencja czytelnictwa jest negatywna. Pisząc treści pisz krótkie artykuły. Tutaj następuje pewien paradoks, Polacy nie czytają treści, ale Google pozycjonuje Twoją stronę www na podstawie treści na niej zawartych. Sam musisz znaleźć złoty środek i wypracować własny sposób działania.

Kontakt– oprócz informacji o firmie [jak masz duże menu to może być pierwszy artykuł w tym menu] powinieneś zmieścić na stronie www dokument kontakt. To dokument, w którym zamieszczasz dane kontaktowe do Twojej firmy. Dane powinny być przedstawione w formie tekstu, tak, aby użytkownik mógł w łatwy sposób je skopiować. Na stronie kontakt powinieneś zamieścić również formularz, jest on szczególnie istotny dla wszystkich użytkowników, którzy oglądają Twoją stronę www na urządzeniach, które nie są wyposażone w klienta poczty elektronicznej.

Nawigacja – tworząc nawigację strony www skup się na UX, doświadczeniu użytkowników. Skup się na prostocie. Im prostsze menu tym lepiej. W menu głównym używaj słów i fraz powszechnie znanych i akceptowanych, nie wymyślaj własnych, trudnych do zrozumienia terminów. Pamiętaj, że nie będziesz miał okazji stanąć obok każdego użytkownika i powiedzieć mu, który ma przycisk kliknąć, aby uzyskać potrzebne informacje. Oczywiście wszystko zależy od tego, jaki jest cel Twojej strony. Zasady mówią, że nie powinieneś mieć więcej linków niż siedem z każdego poziomu menu. Czyli menu główne powinno mieć maksymalnie siedem pozycji, tak samo podmenu. Oczywiście są wyjątki, dotyczą one dużych firm i wydawnictw. W takich sytuacjach możesz zastosować inne rozwiązania. Nawigacja powinna wspierać realizację głównego celu Twojej strony www. Promować produkty, na których Ci zależy.

Bezpieczeństwo – jeżeli prowadzisz sklep warto, abyś zadbał o certyfikat SSL [ang. Secure Socket Layer] tzw. zieloną kłódkę na stronie www. Certyfikat SSL odpowiada za komunikację oraz uwierzytelnienie serwera. Nasza firma dostarcza certyfikaty SSL.

Social media – integracja strony www z mediami społecznościowymi. Jeżeli posiadasz strony w mediach społecznościowych powinieneś zadbać o przyciski i połączenia pomiędzy nimi a Twoją stroną www. Prostym i sprawdzonym rozwiązaniem jest plugin Addin. Są dwa rodzaje przycisków, które możesz zintegrować z Twoją stroną www. Jeden to polubienie strony, w takiej sytuacji użytkownik śledzi Twoją stronę w wybranych mediach społecznych, drugi to polecenie danej, konkretnej podstrony. Dodanie przycisków social media do strony www poprawia jej pozycję w wynikach Google.

Komentarze – tworząc dużą liczbę treści na stronie www, warto abyś zadbał o możliwość ich komentowania. Najlepszym rozwiązaniem jest dodanie plugin Disqus. Pozwalając oddawać komentarze, tworzysz Web 2.0 czyli Twoja strona www staje się miejscem interakcji z użytkownikami.

Responsywność –obecnie więcej ruch w internecie generowanych jest przez urządzenia mobilne niż przez użytkowników komputerów. Po prostu musisz posiadać wersję strony www przeznaczoną na urządzenia mobilne. Mobilnie użytkownicy internetu żyją potrzebą chwili. Pragną dowiedzieć się tego co ich interesuje w chwili, w której przeglądają internet na np. telefonie, wtedy też chcą podjąć decyzję o zakupie. Musza mieć taka możliwość na responsywnej wersji strony www.

Szybkość – na szybkość działania strony www maja wpływ cztery czynniki, na dwa z nich masz wpływ:

  • Szybkość łącza internetowego użytkownika – nie masz na to żadnego wpływu

Masz wpływ na pozostałe czynniki:

  • Zawartość – nie tylko treści, ale również grafiki pliki medialne. Zadbaj o to aby treści, które generują duży ruch na Twojej stronie www były np. na zewnętrznych serwisach, a na Twojej stroni znajdowały się tylko linki do nich.
  • Szybkość strony www – sprawdź, czy wybrany motyw WordPress nie ma zaszytych w sobie wielu, niepotrzebnych połączeń z innymi serwisami, które są niepotrzebne i mogą spowolnić działanie strony www.
  • Szybkość serwera – sprawdź dostawcę usług hostingowych.

Użytkownicy oczekują dostępu do Twoich treści tu i teraz, a Twoja konkurencja jest tylko o jeden klik dalej.